برجام تسهیل‌گر رابطه ایران و اتحادیه اروپاست

روز گذشته وزرای خارجه هلند و اسپانیا در تهران با رئیس‌جمهوری، دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر خارجه کشورمان دیدار کردند. در این ملاقات‌ها، برجام، روابط دوجانبه و مسائل منطقه مورد مذاکره قرار گرفت. رئیس‌جمهوری در دیدار وزیر خارجه اسپانیا تأکید کرد: استحکام و اجرای کامل برجام به نفع منطقه و جهان بوده و تسهیل‌کننده گسترش روابط و همکاری‌های اتحادیه اروپا با ایران است. 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در دیدار «آلفونسو داستیس» وزیر خارجه اسپانیا، با اشاره به روابط دیرینه و دوستانه ایران و اسپانیا، گفت: توسعه مناسبات و همکاری‌های تهران- مادرید به نفع دو ملت خواهد بود. ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی در بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی در دو کشور وجود دارد که باید از آنها در راستای گسترش بیش از پیش روابط و همکاری‌های فی‌مابین به بهترین شکل استفاده و بهره‌برداری کنیم. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: امروز فرصت‌های متعدد و ممتاز سرمایه‌گذاری در بخش‌های انرژی، مواد معدنی، فولاد، محیط زیست و صرفه‌جویی در انرژی در ایران وجود دارد که سرمایه‌گذاران اسپانیایی هم می‌توانند از این موقعیت استفاده کرده و در این پروژه‌ها حضور داشته باشند. 
وی با بیان اینکه پس از توافق هسته‌ای فرصت‌های خوبی برای توسعه مناسبات و همکاری‌های اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران فراهم شده است، گفت: گسترش روابط بانکی ایران و اسپانیا می‌تواند زمینه‌ساز و پایه خوبی برای افزایش بیش از پیش همکاری‌ها و روابط تجاری و اقتصادی دو کشور باشد... این توافق حاصل سال‌ها تلاش و ماه‌ها مذاکره میان ایران و اروپاست و باید همه طرف‌ها نسبت به تعهداتشان در آن پایبند بوده و به آنها عمل کنند. 
دلیلی برای مذاکره مجدد وجود ندارد


روحانی با اشاره به اینکه پس از امضا و اجرای توافق هیچ دلیلی برای چانه‌زنی مجدد و مذاکره وجود ندارد، افزود: جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود در برجام عمل کند، نسبت به آن پایبند خواهد بود. وی امنیت منطقه‌ای، پایان‌دادن به کشتار مردم و درگیری‌ها در یمن و مبارزه با تروریسم را از مسائل مهمی دانست که می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های مثبت ایران با اتحادیه اروپا باشد. «آلفونسو داستیس» وزیر خارجه اسپانیا نیز در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه و دوستانه دو کشور خواستار توسعه، تقویت و استحکام همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌های ایران و اسپانیا شد. داستیس با اشاره به اینکه ظرفیت‌های خوبی برای توسعه مناسبات همه‌جانبه میان ایران و اسپانیا به‌ویژه پس از برجام به‌وجود آمده است، گفت: باید تلاش کنیم روابط دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، محیط زیست، علمی و دانشگاهی، تجاری و اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را بیش از پیش گسترش دهیم. وی با تأکید بر حمایت کامل اتحادیه اروپا از تداوم و برقراری برجام، خاطرنشان کرد: گسترش روابط با ایران برای اسپانیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا حائز اهمیت است و به‌واسطه ادامه و استمرار برجام می‌توانیم روابط خود را مستحکم کنیم. 
ایران آماده گفت‌وگوست
رئیس‌جمهوری همچنین در ملاقات با وزیر خارجه هلند، گفت: ایران اسلامی آماده گفت‌وگو با دوستان خود در اتحادیه اروپا برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه و همچنین ادامه مبارزه با تروریسم است. 
روحانی در دیدار خانم سیخرید کاخ، وزیر خارجه هلند با یادآوری فضاسازی‌های هدفمند برخی کشورها علیه برنامه موشکی ایران به مرور دوران دفاع مقدس و موشک‌باران شهرهای ایران از سوی رژیم صدام و سکوت مجامع بین‌المللی از یک سو و خودداری کشورها از فروش موشک برای پاسخ متقابل به تجاوزات دشمن بعثی از سوی دیگر پرداخت. وی تأکید کرد: مردم ایران با داشتن این تجربه تاریخی و امنیت ملی نسبت به طرح هر موضوعی در این ارتباط حساس بوده و به راستی و درستی معتقدند که قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره نیست. ما در عین حال علاقه‌مندیم درمورد فروش گسترده تسلیحات مخرب به کشورهای منطقه که عمدتا از سوی کشورهای غربی انجام می‌شود، با دوستان خود گفت‌وگو کنیم؛ مخصوصا فروش هواپیماها و موشک‌های مرگ‌باری که از آنها برای کشتار و آواره‌کردن مردم و نابودی مناطق مسکونی و زیرساخت‌های یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. روحانی انتقال موشک از ایران به یمن را اتهامی کاملا نادرست و بی‌اساس عنوان کرد و یادآور شد: طرح این اتهامات بی‌اساس نمی‌تواند به حل مشکلات کمک کند. وی گفت: باید به جای این فرافکنی‌ها، تلاش‌ها در مسیر پایان فوری جنگ، برقراری آتش‌بس، کمک به مردم به شدت نیازمند یمن و در نهایت آماده‌سازی زمینه برای آغاز گفت‌وگو‌های یمنی-یمنی متمرکز شود. ایران اسلامی از هر تلاشی در این راستا حمایت و پشتیبانی خواهد کرد و آماده گفت‌وگو با دوستان خود در اتحادیه اروپا برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه و همچنین ادامه مبارزه با تروریسم است. 
آغازگر نقض برجام نخواهیم بود 
روحانی همچنین تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که طرف‌های مقابل به تعهداتشان در برجام پایبند باشند، برای حفظ آن، همه تلاش خود را به کار می‌گیرد و بی‌تردید در میان هفت کشور، آغازگر نقض برجام نخواهد بود. رئیس‌جمهوری همچنین گفت: هیچ مانعی در روند روابط رو به رشد دو کشور وجود ندارد و ما آماده توسعه این روابط در همه بخش‌ها هستیم. وی به ظرفیت‌های گسترده برای تقویت همکاری‌های ایران و هلند اشاره کرد و یادآور شد: سطح مبادلات تجاری دو کشور هم‌اکنون حدود یک میلیارد یورو است که این رقم باید ارتقا یابد.   رئیس‌جمهوری تقویت همکاری‌های بانکی را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ضروری خواند و بر اهمیت تشویق و ترغیب بانک‌های هلندی برای ایجاد پیوندهای استوارتر با طرف‌های ایرانی خود از سوی دولت هلند تأکید کرد. 
هلند برنامه تسلیحاتی ایران برای دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسد
سیخرید کاخ، وزیر خارجه هلند، نیز در این دیدار گفت: اتحادیه اروپا و هلند به عنوان عضوی از این اتحادیه مصمم‌اند که روابط خود را در همه زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران گسترش و توسعه دهند. شرکت‌های هلندی آماده‌اند که مشارکت فعال‌تری در روند پیشبرد طرح‌های ایران در زمینه فناوری‌های نوین، کشاورزی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی داشته باشند و دولت هلند این شرکت‌ها را برای گسترش فعالیت‌های خود در ایران، تشویق و ترغیب می‌کند. وزیر خارجه هلند به برنامه موشکی ایران اشاره کرد و گفت: نیاز برنامه تسلیحاتی ایران برای دفاع از خود را مشروع مي‌دانيم و آن را به رسمیت می‌شناسیم. 
گروگان‌گرفتن برجام 
دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در دیدار وزیر خارجه هلند تأکید کرد: راهبرد امنیت ملی و دکترین هسته‌ای آمریکا در دوره جدید، تهدیدی جدی علیه صلح جهانی و نقض منشور سازمان ملل است. 
علی شمخانی تأکید کرد: همکاری و رایزنی میان ایران و اتحادیه اروپا به نفع صلح و ثبات در منطقه و جهان خواهد بود. شمخانی در ملاقات با وزیر خارجه اسپانیا گفت: طرح آمریکا برای ایجاد تغییر در برجام و به‌گروگان‌گرفتن آن برای محدود‌سازی دستاوردهای ایران را یک بازی سیاسی می‌دانیم و به صراحت اعلام می‌کنیم اگر برجام برای ما منافع لازم را نداشته باشد، دلیلی برای ادامه آن نیز وجود ندارد. 
دیدار با ولایتی 
همچنین وزیر خارجه اسپانیا پس از دیدار با علی‌اکبر ولایتی در جمع خبرنگاران، از ایران درخواست کرد از نفوذ و جایگاه خود در منطقه استفاده کند تا در سایه مشارکت و تبادل افکار و دیدگاه‌ها و رایزنی‌ها، شاهد امنیت در منطقه باشیم. همچنین علی‌اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، از عزم ایران و اسپانیا برای افزایش روابط دو کشور و همکاری مشترک برای ایجاد صلح در منطقه غرب آسیا خبر داد. ولایتی در دیدار با وزیر خارجه هلند نیز ابراز امیدواری کرد که وزیر خارجه هلند بتواند با استفاده از تجربه طولانی خود در سازمان ملل، به عنوان نماینده این سازمان در مسائل لبنان از این سمت در حل‌و‌فصل مسائل منطقه استفاده کند. در پایان دیدار وزرای امور خارجه ایران و اسپانیا، دو یادداشت تفاهم همکاری‌ به‌منظور گسترش رایزنی‌های سیاسی و دوجانبه و توسعه همکارهای ریلی به امضای مقامات راه‌آهن دو کشور رسید. وزیر خارجه اسپانیا در این دیدار تأکید کرد: «به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا متعهد به اجرای برجام هستیم». عصر دیروز وزیر خارجه هلند نیز با همتای ایرانی خود دیدار کرد.